Kraanbaan
Kraanbaan
Kraanbaan3
Kraanbaan
Kraanbaan4
Kraanbaan
  • Kraanbaan
  • Kraanbaan3
  • Kraanbaan4
  • Kraanbaan

    De kraanbaan ligt nu op zijn definitieve plek naast de Cacaofabriek aan de rand van Suytkade tegen het kanaal. Nadat de constructie de afgelopen maanden 'achter de schermen' is gezandstraald en gelakt ligt het cultureel erfgoed nu te glimmen in de zon. Het enige doel van de kraanbaan zal in de toekomst zijn: mooi gaan liggen wezen naast de Cacaofabriek. Over de in 1928 gebouwde kraanbaan werden met een rijdende kraan goederen verscheept in het kanaal. De laatste eigenaar was Dries Slits die hem wilde slopen. Nu is de gemeente eigenaar. Het kraanhuis wordt momenteel gerestaureerd bij Van de Weert Machinefabriek in Helmond en zal nog voor het einde van dit jaar worden teruggeplaatst op de kraanbaan.

     

  • Kraanbaan3

    Kraanbaan
  • Kraanbaan4

    Kraanbaan Deze kraanbaan is een van de weinige nog zichtbare verwijzingen naar de transportfunctie van de Zuid-Willemsvaart. Hi werdd in 1928 gebouwd in opdracht van de steenkolen- en bouwmaterialenhandel firma van Bussel. Met deze kraanbaan konden ladingen met eem mechanische grijper uit de schepen gehaald worden. Dit koste veel minder tijd en inspanning dan het handmatig lossen en laden. Van alle kranen die er destijds bij het kanaal stonden, is deze alsenige over gebleven. Wereldwijd bestaan er zelfs nog maar twee van deze kranen, Het andere exemplaar staat in Afrika. In 2009 heeft de gemeente de in zeer slechte staat verkerende kraanbaan laten restoureren. Sinds februari 2014 is de in ere herstelde kraanbaan weer te bewonderen aan het kanaal naast de cacaofabriek.
  • Kraanbaan
  • Kraanbaan3
  • Kraanbaan4